måndag 9 mars 2015

Brandi Carlile – The Firewatcher's Daughter

Brandi Carliles ljuvliga stämma upptäckte jag för ett par år sedan när hennes succélåt ”The Story” spelades i slutet av ett aerobicpass. Jag har alltså haft en mörk stund i mitt liv då jag ägnade mig åt aerobic, step och sådan konstgjord träning. Men då föll jag i alla fall direkt för Brandis kraftfulla sång och sedan dess har hon blivit lite av en husgud tack vare flera stabila skivsläpp, senast Bear Creek från 2012.

33-åriga Carlile är själva definitionen av den lite luddiga termen Singer/songwriter. Hon sjunger och hon spelar, hör inte direkt hemma i countryn och heller inte i popen. Hon är väl lite av en alternativ countryfolkrockare. Oavsett genre så skapar hon i alla fall fantastisk musik. Senaste plattan är hennes femte i ordningen och ingen människa med normal hörsel och musiksmak kan bli besviken på de tolv spåren. Är man lite av en viktigpetter kan man sakna de lekfulla tonerna som fanns med på föregångaren Bear Creek. Men då är man ju verkligen petig alltså.

Plattans stora behållning är istället de lugna bitarna där Brandis röst får tassa runt över gitarrplock och en liten körstämma. Ett par riviga spår sticker också ut, till exempel ”The Things I Regret” som kan vara plattans bästa låt. Tätt följt av ”I Belong To You”, ”Murder In The City”, ”The Eye” och ”Wilder (We’re Chained)”.

Ta en sjukdag imorn och unna er en heldag med eldvaktens dotter.

Betyg: 4,5 ( av 5)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar