lördag 3 januari 2015

Årets bästa plattor plats 5 till 1

5. Lera Lynn - The Avenues
Den amerikanska sångerskan har kanske inte nått ut till den breda massan med sin behagliga countrymusik men i den här bloggarkvarten är hon en riktig liten husgud. The Avenues är inte riktigt lika vass som debutplattan men bra nära. Bästa spår: "Out To Sea", "Refrain", "Empty Pages".

4. Lucinda Williams - Down Where The Spirit Meet The Bone
Som alltid när det vankas skivsläpp från min största idol är jag så exalterad att jag nästan pinkar på mig, och trots de skyhöga förväntningarna blir jag aldrig besviken. Lucinda Williams dubbelplatta är en stilstudie i smakfull americana. Det enda negativa man kan säga om den är väl att den inte finns på spotify.

3. First Aid Kit - Stay Gold
Redan när man hörde första stråktagen på "My Silver Lining" försod man att duon hade något stort på gång. Och så rätt man hade för Stay Gold bjuder ju på nio låtar till som är minst lika magiska! På kort tid har de etablerat sig som en av de riktigt stora inom den alternativa countryscenen, även utrikes. Trots en inbyggd svensk avundsjuka blir man ju faktiskt lite stolt över sina landsvänner. Bästa spår: "Shattered & Hollow".

2. Rosanne Cash - The River and The Thread
När jag först hörde Rosannes 13:e(!) platta hade jag precis summerat musikåret 2013 och redan då visste jag att hon skulle hamna här någonstans i topp över 2014 års bästa plattor. Jag vet att jag är onaturligt svag för de lite äldre countrytjejerna men jag utgår ifrån att alla med hörselorgan uppskattar de vackra tonerna på "Ettas Tune", "Biloxi", "A Feather's Not A Bird", "When The Master Calls The Roll" och "Your Southern Heart".

1. Sam Outlaw - Sam Outlaw
För första gången i the history of time så kniper en futtig EP förstaplatsen. Cowboyen från Los Angeles med det coolaste namnet i stan upptäckte jag plötsligt en kylig aprildag och sedan dess har jag varit hans största fan. Hans självtitulerade EP är så långt ifrån den äckliga kommersiella countryn som man kan komma och det är en himla bra sak. Har ni hört något vackrare än "Something That I Gotta Do" i år? Det har inte jag.

Glädjande nog är Sam också nära ett nytt skivsläpp, men tydligen är han smått pank så skänk en slant om ni är rika som troll och har lika bra musiksmak som jag.

Det var alltså musikåret 2014. Fram med era åsikter, olaga hot, kränkningar och verbala påhopp i kommentatorsfältet!


4 kommentarer:

  1. Då First Aid Kit är de enda kända i denna plattrankning vore det enbart fånigt att komma med olaga hot och/eller elaka verbala påhopp. Men annars hade det ju varit himla kul!
    Men en får tacka för tipsen!
    (Får du nu två samma likadana kommentarer så kan du slänga det ena. Jag fattade inte om den första gick iväg eller inte.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar ( även om den var onödigt vänlig). / Ansvarig utgivare

      Radera
  2. Sam Outlaw är helt klart värdig att hamna på pallen. Ser fram emot den platta som kanske kommer. En annan platta som borde varit med på listan är Weeping Willows julplatta "Christmas Time Has Come". Men den kom kanske för sent på året och blir kanske aktuell nästa år istället. Vi får se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har helt missat Weeping Willows julplatta. Får väl lyssna på den till nästa jul då eftersom julsäsongen får anses vara oss förbi. Tackar för tipset Christer! / Kerstin

      Radera